phone_in_talk Anonymní nonstop linka pomoci

Lékař - stížnost

Michal 28. 1. 2016
Dobrý den pane doktore, osobně jsem byl svědkem situace, kdy lékař "vykřikoval" na plnou čekárnu lidí jméno pacienta. Osobně se domnívám, že tím zcela zásadně porušil diskrétnost, lékařské tajemství a vyzradil osobní údaje. Je možné si na takové jednání stěžovat? Případně kde? Děkuji za odpověď.
Odpověděl(a):
JUDr. Jakub TOMŠEJ Ph.D. 28. 1. 2016

Dobrý den,

Zákon lékařům ukládá povinnost zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dozvěděli při poskytování zdravotních služeb. Pacient má právo na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí.

Otázku, zda může lékař v čekárně hlasitě vyvolávat celá jména svých pacientů, je zapotřebí posuzovat s ohledem na to, zda tímto způsobem může být zasaženo do pacientova soukromí nebo o něm ostatním vyzrazena informace o jeho zdravotním stavu; zatímco např. v ordinaci praktického lékaře takové riziko dáno není, v případě AIDS centra zcela jistě existuje.

V rámci obrany proti takovému jednání se teoreticky nabízí následující možnosti:

(a) stížnost poskytovateli zdravotní služby (tj. FN Bulovka)

(b) podnět k zahájení disciplinárního řízení České lékařské komoře

(c) podnět k zahájení správního řízení Magistrátu hl. m. Prahy

(c) žaloba na poskytnutí satisfakce.

Upozorňuji, že v rámci výše uvedených kroků bude nutné příslušné orgány nejen přesvědčit o tom, že výše uvedené jednání představuje závažný zásah do práva pacienta, ale také prokázat, že k němu skutečně došlo, což může být zpětně problém.