On-line poradna
Lékař - stížnost 28. 1. 2016
Uživatel: Michal, Téma: Právní poradna v oblasti HIV a AIDS
Dobrý den pane doktore, osobně jsem byl svědkem situace, kdy lékař "vykřikoval" na plnou čekárnu lidí jméno pacienta. Osobně se domnívám, že tím zcela zásadně porušil diskrétnost, lékařské tajemství a vyzradil osobní údaje. Je možné si na takové jednání stěžovat? Případně kde? Děkuji za odpověď.
Odpověděl: JUDr. Jakub Tomšej Ph.D., 28. 1. 2016
Dobrý den,
Zákon lékařům ukládá povinnost zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dozvěděli při poskytování zdravotních služeb. Pacient má právo na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí.
Otázku, zda může lékař v čekárně hlasitě vyvolávat celá jména svých pacientů, je zapotřebí posuzovat s ohledem na to, zda tímto způsobem může být zasaženo do pacientova soukromí nebo o něm ostatním vyzrazena informace o jeho zdravotním stavu; zatímco např. v ordinaci praktického lékaře takové riziko dáno není, v případě AIDS centra zcela jistě existuje.
V rámci obrany proti takovému jednání se teoreticky nabízí následující možnosti:
(a) stížnost poskytovateli zdravotní služby (tj. FN Bulovka)
(b) podnět k zahájení disciplinárního řízení České lékařské komoře
(c) podnět k zahájení správního řízení Magistrátu hl. m. Prahy
(c) žaloba na poskytnutí satisfakce.
Upozorňuji, že v rámci výše uvedených kroků bude nutné příslušné orgány nejen přesvědčit o tom, že výše uvedené jednání představuje závažný zásah do práva pacienta, ale také prokázat, že k němu skutečně došlo, což může být zpětně problém.