On-line poradna
Lieky 20. 9. 2016
Uživatel: Ondra, Téma: Poradna pro HIV+ a léčba HIV/AIDS
Dobry den pane doktore.Dnes 20.09.2016 som bol na konzultace vysledky na Bulovce.Pan Docent Machala je velmi spokojen,a rekl jake papiere musim tiez zeptat od poistovne aby prasky dostal nadale na 3 mesice.Ale co jede v Praze mozni,neni noznej tady v Ml.Boleslavi.Bol som v poistovne,a pani pri prepazke rekla,ze nic takoveho nemoze vystavit,ze na karticku mam Do kedy som poistenej.a jeste doslova-"at pani reditelka zvedne prdel a telefon,a pri schvalovani leku dopredu,a kontaktuje s poistovnou". takze ja som bran jako rukojmi.ted mne zustal 2 moznosti: 1.zabiju sa rychre, 2.alebo pomali,prasky budu brat nepravidelne. prasky totiz na pristy mesic nebudu krit cca.16 dni.jedu do zachranici,a nebudu mit. Prosim o pomoc,lebo som velmi zufali.Dakujem
Odpověděl: MUDr. Ivo Procházka CSc., 22. 9. 2016
Přestože nepovažuji za dobré řešení, které zvolila Bulovka, tak prvotní Černý Petr je podle mne na straně zdravotní pojišťovny. Protože ona svým pojištěncům - cizincům není schopna garantovat proplacení poskytnuté péče. Zdravotní pojišťovna se totiž nechová jako pojišťovna, tedy že pokrývá i nečekané události (jako krátkodobou ztrátu zaměstnání a tedy i zdravotního pojištění), ale jako správce zdravotní daně.
Zdravotnické zařízení nemá možnost si ověřit, zda pojištění jeho klienta trvá či ne a je vůči zdravotní pojišťovně ve vazalském postavení. To potvrzuje i Vaše citace úřednice zdravotní pojišťovny. Na Bulovce se léčí více než sto cizinců (jen Slováků je přes stovku) a ověřovat telefonicky u každého, zda mu ještě pojištění platí či ne, je dosti složité, navíc ne vždy se samozřejmě lze dovolat.
Pacienti jsou samozřejmě rozzlobeni na Bulovku (zdravotnické zařízení), ale primárně by měla svou politiku měnit zdravotní pojišťovna, a to tak, aby její klienti měli buď garanci, že jim řádně poskytnutou péči (a léky) proplatí, anebo, že se zdravotnické zařízení ještě předtím, než péči poskytne, dozví, že klientovi bylo pojištění ukončeno.
Vím, že to vypadá jako boj s větrnými mlýny, ale v minulosti se koncem 90. let již podobný boj podařilo s pojišťovnou vybojovat. Tehdy přestala malým poskytovatelům zdravotní péče (soukromí lékaři, na nemocnice si netroufla) proplácet ošetření i českých pojištěnců, kteří měli dluh na zdravotním pojištění (což samozřejmě lékař neměl možnost předem zjistit). Vedlo to u mnoha z nich k podobné reakci, lékaři odmítali poskytovat neakutní péči u sociálně slabých pojištěnců (u kterých bylo větší podezření, že mají dluh).
Proto si myslím, že pacienti i poskytovatelé by měli tlačit především pojišťovnu ke změně chování a nenechat se její politikou rozdělit, aby stáli proti sobě (tady asi bude obtížnější získat na svou stranu i politiky, protože cizinci nejsou jejich voliči). Ale myslím, že do podobných potíží se nyní nedostávají jen HIV centra, ale asi i další obory poskytující velmi nákladnou péči (například neurologové při léčbě roztroušené sklerózy nebo hepatologové při léčbě infekční žloutenky typu C).